Projekt

Upozornění: jediný on-line zdroj oficiálních informací o maturitní zkoušce z IVT je web školy. Informace zde uvedené berte jako neformální: určitě odpovídají smyslu zkoušky, ale záměrně zjednodušují některé její formální aspekty.

Výběr tématu

Výběr tématu projektu není a priori nijak omezen. Je úplně nejlepší, pokud přijdete s vlastním nápadem, o kterém víte (nebo alespoň tušíte), že vás bude bavit. Strávíte totiž prací na projektu nějaký čas a nemá smysl, abyste se trápili tím, že vás téma nebude bavit (stačí, že se budete trápit s vlastní implementací).

Na rozsah projektu nejsou vypsány žádné formální požadavky (typu počet řádek kódu, množství tříd apod.), zatím se mi (myslím) dařilo držet projekty rozumně složité. Tj., pokud váš nápad byl příliš náročný, nějak jsme ho „ořezali“; naopak jednoduché projekty jsme rozšířili o další funkce.

Podle čeho vybírat

Je velmi vhodné, aby projekty, který si vyberete splňoval následující (spíše kvůli vám, abyste z toho něco měli):

Nápady na projekty

Předem znovu opakuji, že je nejlepší přijít s vlastním nápadem.

Ještě jednou: vlastní téma je lepší, bude vás více bavit.

Provoz na křižovatkách

Rozšířit předchozí maturitní práci, která testovala průjezd křižovatkou o další typy křižovatek (upravená přednost v jízdě, více jízdních pruhů) a o provoz řízený policistou.

Aplikace pro webový prohlížeč, jazyk JavaScript (nebo nadstavba).

Moderní frontend pro Nagios

Nagios je systém pro monitorování IT infrastruktury (že sledovaný počítač běží, že e-mailový server funguje atd.). Jeho výchozí webové rozhraní působí prehistorickým dojmem a navíc není schopné zobrazit veškeré informace.

Cílem práce by bylo napsat moderní webové rozhraní, která umožní zjistit stav počítače/služby, zobrazit celkový přehled a také zobrazit tzv. perf data jako interaktivní grafy.

Pro práci jsem schopen dodat skripty pro instalaci virtuální sítě s několika stroji, které bude Nagios (též nainstalovaný ve virtuálním stroji) kontrolovat.

Aplikace pro webový prohlížeč, jazyk např. PHP.

Komponenta pro řízení modelové železnice (Arduino)

Tohle je zatím spíše nápad, ale šlo by o vytvoření komponenty, která bude schopná detektovat, zda na dané koleji stojí souprava a tuto informaci předat centrálnímu ovládacímu panelu. Samozřejmostí by bylo propojení s vlastním řízením, tedy součinnost s transformátorem dodávajícím energii.

Aplikace pro vhodný minipočítač, demonstrátor ovládacího panel např. jako webová aplikace.

Přehled dřívějších projektů

Stručný přehled pro inspiraci.

Asistent pro zrakově postižené. Prototyp hardwarového zařízení vlastního návrhu, které dokáže zvukově sdělit aktuální čas; mezi další funkce pak patří odpočet („minutka“) a detektor vysoké hladiny vody.

Detekce Petriho misek ve fotografii. Aplikace byla schopná detekovat Petriho misku na fotografii s biologickým vzorkem. Součástí práce byla i teoretický výzkum nové metody pro detekci geometrických tvarů (kruhu).

Webový systém pro správu domovských stránek. Jednoduchý webový CMS určený primárně pro menší webová sídla. Nejzajímavější funkcí bylo jednoduché přepínání mezi klasickou a tzv. single-page variantou celého webu.

Elektronické přihlašování k seminářům. Systém pro dvoukolový výber volitelných seminářů na naší škole.

Nahrávání z kláves do MIDI souborů. Aplikace umožnila zvolit MIDI nástroj, uživatel přehrál skladbu na klávesách a aplikace ji uložila do souboru. Možnost přidávání dalších stop, tj. emulování „orchestru“ pouze s klávesami.

Piškvorky s umělou inteligencí. Klasická GUI aplikace s tradičnou hrou piškvorky. Mezi zajímavosti patřila možnost spustit proti sobě dva počítačové protivníky a tak vyhodnotit kvalitu umělé inteligence.

Mobilní aplikace pro záznam sportovně-turistických aktivit. Odlehčená varianta populární aplikace Endomondo s důrazem na co nejpřesnější nalezení aktuální polohy (využití pokročilého API pro práci s GPS).

Síťová implementace karetní hry Black Cat. Klasická GUI aplikace pro síťové hraní karetní hry. Aplikace disponovala velmi propracovaným grafickým rozhraním, při odchodu hráče před koncem hry byl automaticky nahrazen počítačem.

Mobilní zpěvník. Náhrada papírových „akordových“ zpěvníků do mobilu. Propojeno se službou YouTube pro unavené kytaristy; obvyklé funkce jako automatické „skrolování“ či vyhledávání jsou samozřejmostí.

Mobilní aplikace pro evidenci drobných dluhů. Na Facebook napojená aplikace pro evidování drobných zápůjček apod. Důraz na přehledné zobrazení pro všechny zúčastněné strany.

Auto na dálkové ovládání s detekcí překážek. Prototyp autíčka na platformě Arduino, které se samo zastaví před překážkou detekovanou ultrazvukovým senzorem. Postaveno na základě vlastního návrhu hardwaru i softwaru.

Aplikace na testování znalosti provozu na křižovatkách. Aplikace pro žáky autoškol zaměřená na korektní průjezdy křižovatkami (ať už s upravenou předností jízdy nebo bez úpravy).

Predikce zpoždění spojů MHD. S pomocí jízdních řádů, aktuální pozice jednotlivých spojů (napojené na dispečink DP) a historicích dat o zpožděních dokáže aplikace odhadnout skutečnou dobu příjezdu daného spoje.

Systém elektronického zabezpečení střeženého prostoru. Prototyp na platformě Arduino s detektory pohybu a vstupními body řízenými RFID kartami. Průniky jsou ohlašovány přes e-mail nebo webové rozhraní. Postaveno na základě vlastního návrhu hardwaru i softwaru.

Aplikace pro generování a ověřování jednorázových hesel. Knihovna (vč. demonstračního programu) implementující ověřování jendorázovými hesly, která mohou sloužit jako tzv. druhý faktor pro ověřování (podobně jako SMS na mobil apod.).

Meteorologické stanice. Prototyp založený na platformě Arduino sledující aktuální stav počasí. Webové rozhraní s historickými daty vč. grafů. Postaveno na základě vlastního návrhu hardwaru i softwaru.

Etymologický slovník. Pomůcka pro překladatele, kde pro každý záznam je vidět nejen překlad do dalších jazyků, ale i význam slova a seznam synonym.

Nekonečná hra pro mobilní telefon. V jednoduché hře uživatel ovládá rybičku, která se musí vyhnout překážkám nad i pod hladinou.

Rozpoznávání znaků pomocí neuronových sítí. Demonstrace funkcí neuronových sítí a jejich naučení se pro rozpoznávání tištěného textu (OCR).

Autíčko ovládané přes Wi-Fi. Prototyp autíčka na platformě RaspberryPi, které snímá okolí pomocí tzv. lidaru a zobrazuje jej uživateli. Postaveno na základě vlastního návrhu hardwaru i softwaru.

Karetní hra Texas hold 'em. Klasická karetní hra včetně simulovaného protivníka.

Školní burza učebnic. Webová aplikace podobná platformě Letgo pro on-line koupi učebnic.

Arkádová hra Pong. Klasická arkádová hra včetně retro vzhledu a zvuku.

Licence Creative Commons
Alej.alisma.cz, jejímž autorem je Vojtěch Horký, podléhá licenci
Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci 4.0 International.